Volontär.

Ni som läst mer än bara denna månadens inlägg av mig kanske märker att jag bryr mig ganska mycket om människor runt omkring mig. Eller hur ska jag formulera det? Jag blir väldigt berörd när jag hör olika personers livshistorier och kan inte annat än ta åt mig och vilja göra skillnad. Och en dag fick jag höra att vi som går gymnasiet och ska göra projektarbeten kan åka utomlands som volontärer. Jag fastnade direkt för ideén och sitter nu och kollar in olika hemsidor, läser på om olika länder och kollar in olika saker man kan göra som volontär.

Min största dröm, en dröm som jag har haft så länge jag kan minnas, är att hjälpa människor, men särskilt barn. Men jag tycker att det finns flera olika meningar med ordet att hjälpa. I alla fall i det här sammanhanget. Att hjälpa kan betyda att vara här i Sverige och ta hand om barn som antingen sitter på olika anstalter, söker fosterfamilj eller bara helt enkelt en hederlig lärarinna som hjälper barn att utbilda sig. Men jag är inte den personen som vill utföra den sortens hjälp. Jag har en annan längtan som gnager inom mig och den handlar om att hjälpa de hemlösa, de fattiga, de sjuka, de som inte får gå i skolan, de som blir utnyttjade och de som inte har någon mat. Jag längtar att få fara till ett land där jag kan se att jag hjälper till genom att bara visa min närvaro.



Tidigare i sommar träffade jag en tjej som är kring 17 årsåldern och flyttade från Afrika hit till Sverige för ett år sedan. I ett tidigare inlägg skrev jag om vad denna tjej hade varit med om i Afrika. När tjejen satt och berättade där för mig och min syster så kände jag tårar falla nerför mina kinder. Jag kan inte återberätta det som henne men jag tycker ni ska läsa det! Inlägget heter Världen idag.


Och har du erfarenhet, varit ute som volontär, kunskap om olika resor och organisationer så berätta det gärna för mig. Berätta gärna om du har liknande mål för jag vill ta del av hur andra ser på det. Jag vill veta så mycket som möjligt! Det är bara att skriva.


 


Kommentarer
Postat av: Asall

Sv: Ja den var bra! Men det mesta är tvärtom i filmen.

Ha det bra!

2008-08-05 @ 22:52:41
URL: http://taslimi.blogg.se/
Postat av: Emma

Haha, ja du ja. Annat är det med oss novemberbarn x)

2008-08-06 @ 15:15:25
URL: http://skoogstroll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0