Grön gentleman?

Klockan är tjugo i tolv och ja sitter här och är jätte trött. Mina ögonlock faller snart ner, tar tändstickor för att sätta fast dom. Skriver ett nytt inlägg för att hålla mig vaken. Varför går jag inte och sover?

I veckan har det gått runt ett sms där det stått att fredag den 23 maj skulle nån (?) försöka stoppa alla bensinmackar så att ingen kunde tanka. Detta för att demonstrera mot de höga bensinpriserna.

Någonstans har jag läst att bensinpriserna måste fördubblas för att kunna minska utsläppen. Och visst, jag tycker absolut att vi ska minska utsläppen. Men dessa förslag på att bensinpriserna ska höjas kommer oftast från de som skriker högst, alltså de som bor i Stockholms innerstad. De har råd att tänka klimat-smart för de har ändå tunnelbana och andra mycket bra färdsätt. Men vi då, vi som bor ute i glesbygden, vi som bor i den riktiga världen, för oss är det lite mer komplicerat.  Det är inte så bara att ta bussen till stan när man  har glömt att köpa maten till nästa dag. Nädå, här planeras det utifrån busstiderna. Bilen är ett måste, här där vi bor. Att höja priserna gör då bara vi som bor på landet arga.

Några andra saker som staten kan tänka på att ändra istället är många. Jag läste just i någon tidning att  kossorna utgör hela 4 procent av växthuseffekten! Kossorna har någon ovana att stå och rapa och därmed utstöts mängder av metangas. Denna gas stiger mot himlen och blir en elakartad växthusgas. Varför inte döda fler kossor? Eller så får vegetarianerna börja betala skatt för att de inte hjälper till att förhindra växthuseffekten. Staten skulle tjäna pengar på det, och det skulle dom nog inte tacka nej till.

Eller en annan sak som jag tänkt på. Staten försöker ju hela tiden spara in pengar på det ena eller det andra. Men då undrar jag varför dom ska skicka tex potatis som odlas här i pite ner till umeå för att sedan skicka tillbaks det hit till pite igen? Snacka om att köra flera lastbilar i onödan. Vars hamnade det här med att sluta köra bil så mycket?

Vissa saker kan man tycka att till och med en treåring skulle kunna räkna ut, men staten har verkligen problem med att lösa det. Som att jag skulle ha rätt då. Nä jag säger inte att jag skulle kunna styra sverige med mina resonemang.
Men jag hoppas det kan bli till en tankeställare för någon.

image10

     

Kommentarer
Postat av: Emma

Du har så rätt i dina resonemang, som tur är blir fler & fler mer miljömedvetna och drar ned på utsläppen genom att bl.a. handla lokalproducerat och ekologiskt :)

Kanske skulle vi gå med i miljöpartiet? ;)

2008-05-24 @ 14:52:59
URL: http://skoogstroll.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0