Självbild, självförtroende, självkänsla

Började läsa i en tidning idag. Den handlade om självkänslan, självbilden och om självförtroendet. Jag tänkte att jag skulle förklara skillnaderna mellan dessa tre, för det kan kännas lite oklart.
Självbild handlar om min egen syn på mig själv och min person, mina egenskaper - den jag är.
Självförtroende handlar om vad jag tror att jag klarar av och om prestation - det jag gör.
Självkänsla handlar om hur jag känner inför och värderar mig själv.

Sedan stod det en massa fina ord om självkänslan. Var riktigt skönt att läsa vissa och verkligen få sig en tankeställare.

"Det gäller att våga bryta med ensamheten, våga visa sin svaghet och sitt behov av hjälp - ensam är inte stark, styrka är att våga visa sig som man är och be om hjälp."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0