Järnbrist

Sitter här och har precis kommit på varför det är som det, eller jag tror då det iaf.
Läste i tidningen om järnbrist och dess symtom.
  • trötthet
  • håglöshet
  • yrsel
  • koncentrationssvårigheter
  • blekhet
  • svaghetskänsla
  • huvudvärk
  • försämrat minne
  • irritation
  • sköra naglar
  • kalla händer och fötter
  • depression
Många av dessa saker har jag upplevt den senaste tiden. Jag har velat göra så mycket men tröttheten och huvudvärken har hindrat mig. I skolan lyssnar jag sällan på vad lärarna säger för det blir för jobbigt. Mina naglar går sönder och händerna är iskalla. Känner bara för att sola, sola, sola när min hud känns som albino. Ja ni fattar, min "sjukdom" är nog järnbrist.

Tips jag har för att få i sig lite järn:
  • Leverpastej på smörgåsarna
  • Broccoli, spenat och/eller persilja till maten
  • Fisk
  • Nötter
Undvik däremot att dricka mjölk, te och kaffe i samband med "järn-maten". 

Sedan så fick jag några hjärntabletter som finns att köpa på apotek eller hälsobutiker. Det är ju bättre att få i sig järn via kosten men ibland kanske det inte räcker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0