Blockljus

I denna mörka tid gissar jag att det inte bara är jag som gillar att tända ljus, massor med ljus! Som ni kanske redan vet så stöpte vi ljus förra veckan, vilket var kul och trevligt. Idag tog jag tag i min samling med gamla ljus eller det stearin som blivit över från gamla ljus och ljöt nya blockljus. Vilket är mycket enklare än vad man kan tro.

Detta behövs:
  • Ljusmassa
  • Vekar/tråd (finns att köpa i hobbyaffärer, tjockare garn till blockljus)
  • Glasburk eller en plastburk som du inte är rädd om
  • Plåtburk
Om du använder stearin från gamla ljus, se då till att gamla vekar är bortplockade. Stoppa stearinet i plåtburken som du sedan ställer i kokande vatten. Mät rätt längd på veken och knyt fast i en penna innan du stoppar ner veken i burken och lägger pennan som ett stopp. Vänta tills ljusmassan smält och häll sedan ned det i burken. Låt svalna. 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0