Servettringar

När jag var på besök hemma i Jävre, i våras, låg där en påse där det stod "Till Elvira - du som gör något fint utav skräp". Påsen var av min föredetta granne och där i låg diverse småtjafs, bland annat ett mycket fint spetsband. Och efter att ha tittat på "Gokväll" med Ebba von Sydow som programledare och Clara Lidström (UnderbaraClara) som gäst fick jag lite tips på vad jag skulle göra av detta band.
.
Du behöver:
Spetsband
Nål och tråd
Florsocker
Vatten
Hård rund "form" (Jag änvände mig av gamla kryddburkar)
.
Gör såhär:
Jag klippte av en lämplig bit av spetsbandet och tråcklade ihop ändarna med nål och tråd, så det blir en cirkel av bandet. Sedan hällde jag ned en lämplig mängd florsocker i en skål (ganska mycket) för att sedan hälla ner lite lite vatten och blanda ihop. Massan ska bli likt konsistensen på sirap, inte för lös men inte heller för tjock.
.
.
Jag doppade ned en spetsbit i massan så den blev "genomblöt" och kramade ur den innan jag trädde på den på kryddburken för att få stelna. Gjorde likadant med resterande spetsbitar. Jag lät de sitta på kryddburken ca 4h innan jag petade lös dem, för att sedan låta dem stelna "ståendes" över natten.
.
.
Underabara spetsringar på ett personlig, enkelt och billigt sätt. Vill ni se programmet med UnderbaraClara kan ni klicka här: http://svtplay.se/v/2530055/gokvall/del_2_av_17?sb,p102931,1,f,-1

Kommentarer
Postat av: Lisa

Åh va söta! Dom där vill jag göra :)

2011-09-20 @ 14:54:32
Postat av: Lisa

Åh så söta! Dom där vill jag också göra :)

2011-09-20 @ 14:58:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0